Oct 7, 2013

Perkara yang tidak dapat saya lupakan di Mesir (12/13)

Amboi, tajuk post dah macam tajuk karangan BM dah. haha. pun boleh.


Jadi, merujuk kepada tajuk post di atas, aku nak kongsikan beberapa peristiwa atau momen atau perkara atau apa saja yang berlaku di Mesir sepanjang tahun 2012-2013 yang tidak dapat aku lupakan. Peristiwa tersebut boleh jadi manis, pahit, masin dan ada kalanya tawar. Begitulah rencah kehidupanku.

*amaran : post kali ini agak panjang. jika tak berminat, sila cari butang X di skrin anda*

Peristiwa 1 - Kisah Cik Ti

peristiwa ni berlaku ketika musim sejuk. orang kata, musim sejuk ni, binatang-binatang mula cari tempat untuk berhibernasi. masa awal-awal kami pindah masuk rumah tu, aku fikir rumah sewa aku tu tak akan dimasuki tikus. entahlah, confident betul aku yang tikus tak akan berani jejak rumah yang hanya tingkat satu tu. heh.

Tapi lama-kelamaan, kami jadi makin suspicious. kami mula mengesan jejak-jejak penceroboh di dalam bilik, dapur, ruang tamu dan tandas. hampir setiap kali selepas pulang dari kuliah, kami mendapati akan ada salah satu pintu bilik yang terdapat serpihan kayu di bawahnya. bukti lain, ada kesan 'biji hitam' di merata-rata tempat. dalam almari aku pun ada! hailaaa...dan yang paling aneh, ada kesan seperti tapak kaki berpasir di atas baju-baju di ampaian. sejak daripada itu, kami nekad untuk pasang perangkap - baik yang dibuat secara konvesional (baca : ciptaan sendiri) mahupun perangkap sedia ada (perangkap besi). beberapa hari kedua-dua jenis perangkap tu dipasang, tak ada satu pun yang mengena. licik sungguh penceroboh berdaulat ni!

perangkap sendiri lebih kurang macam nilah kami buat.
mahal-mahal beli perangkap, tak berkesan pun. hailaaa cik Ti~

maka, pada satu hari, bermulalah misi kami menjejaki makhluk penceroboh rumah kami ni. habis semua bilik diselongkar bagi mengesan keberadaan makhluk tersebut. tapi, dia tak ada di dalam bilik. tempat terakhir yang kami tuju ialah dapur. kami yakin ia ada di dalam dapur. satu persatu barang-barang dapur kami keluarkan - bagi mengelak si penceroboh itu bersembunyi lagi. sampailah akhirnya yang tinggal hanya peti sejuk dengan dapur gas. dan ketika itu, kami terperasan satu makhluk di dalam dapur gas kami. huwaaahhhh.....menjerit kami semua dibuatnya. besar tahap gaban la hoiii....kalah tikus Malaysia.

selepas itu mulalah sesi kejar-mengejar antara 3 orang manusia dengan makhluk penceroboh itu. berbekalkan senjata-senjata di tangan, kami menggertak makhluk itu supaya keluar. bila dia keluar, elok2 kami pula yang menjerit. tak tahu dah siapa kejar siapa. =,=' 

aku rasa maunya besar ni tikus tu..oh myyy..
hampir setengah jam berjuang dalam dapur yang tertutup tu, akhirnya kami mengalah. naik tingkat atas rumah, jumpa dengan 'pasukan rescuer' yang boleh diharapkan. haha. 2 orang hero akhirnya berjaya menangkap penceroboh itu dalam masa lebih kurang 5 minit je. kuang asam punya Cik Ti. selama ni, elok-elok je dia menginap kat rumah kami. bukan setakat tak bayar sewa, malah berani porak-perandakan rumahtangga kami. selepas peristiwa tu, dah tak ada lagi tikus dalam rumah tu. Alhamdulillah..


Peristiwa 2 - Eksperimen Darah

Masa lab Histology, semua orang diarahkan untuk buat ekperimen berkaitan darah. caranya, cucuk lancet pada jari masaing-masing. lepas darah dah keluar sikit, letakkan darah tersebut pada satu slide (slide yang kita letak pada microscope untuk lihat sesuatu specimen/cells). jadi aku dengan yakinnya pun buatlah.dah sedia dengan semua alat, jari dah disapu alcohol...kemudian cucuk lancet. tak sakit pun. darah mula keluar sikit-sikit...aku pun ambil slide untuk ambil darah sendiri.

can you see that slide?
tiba-tiba...

aku sedar aku dah terbaring kat lantai, dikerumuni ramai orang termasuklah 2 orang dukturah (pensyarah) aku. dia tanya nama aku kalau tak silap. oke, masa tu aku sedar something wrong somewhere. dukturah dudukkan aku kat atas kerusi lepas tu bagi sekotak jus mangga dengan biskut. oh sedapnya~~
lancet and blood
rupa-rupanya aku terpitam tadi lepas darah jari aku keluar. ada kawan aku tanya, "kau takut darah ke?" of course not...haha. nak kata aku tak sarapan, yes, I did that morning. Makan nasi goreng lagi kot. so, sampai sekarang aku tak tahu apa punca aku pitam tiba-tiba tu. akhirnya, dukturah suruh aku siapkan experiment guna darah kawan aku. haruuu je~ tapi better la daripada terpaksa pitam for a second time. haha. ada pulak.


Peristiwa 3 - My Birthday 'party'

Rasa macam baru semalam benda ni berlaku. *oke, tipu* bila difikir-fikir balik apa yang berlaku pada hari ulangtahun kelahiran aku yang ke-19 ni, rasa kelakar pun ada. entahlah apa yang kelakarnya... pagi tu, datang ke kuliah seperti biasa. yang luar biasanya, satu batch aku pakai baju yang sama. bukan uniform lah, maksud saya. tapi, hari tu kami semua ada sesi fotografi batch. so semua kena pakai jubah hitam + tudung purple/pink. *terasa spesel hari tu.* haha. ada jugak kenangan bergambar pada hari jadi aku. 

AFMG Gen5 (kami menang gambar terbaik tau!)
mereka nak bergambar dengan birthday girl kononnya. haha
petang tu pulak, Along dengan terlebih baik hatinya ajak aku dengan housemates pergi makan luar. kebetulan, pada hari tu jugak ada bazar di BKAN Pulau Pinang. Apa lagi, dah ada orang nak belanja makan, mestilah nak. kekeke. *sekali lagi terasa spesel hari tu*

yeayy, Along belanja~
Malam tu pulak, tiba-tiba aku diberi 'hadiah' oleh ketua unit grafik aku. adalah kerja sikit yang aku kena settle kan malam tu. Aku fikir, tadi dah celebrate my birthday dengan along kat luar, so my housemates wouldn't throw any surprise party for me. jadi malam tu aku buat bodoh je lah. dengan kerja yang tak siap-siap lagi, aku concentrate je kat laptop. tiba-tiba dengar loceng pintu berbunyi. naklah jugak jenguk ke luar bilik siapa yang datang, tapi dihalang oleh housemate aku yang lain. aku pun tak jumpa tudung nak pakai masa tu. lepas pintu ditutup, aku tanya kak sue yang buka pintu tadi, "siapa tadi tu?" dia kata orang bil. peliklah jugak sebab aku rasa baru lagi bayar bil elektrik bulan ni. so, aku malas lah nak tanya macam-macam, kembali kepada kerja. 

Tiba-tiba... 

Tup! Lampu satu rumah terpadam. Aku pun buat tak tahu je lah. dah biasa black out malam-malam ni. Laptop aku pun masih menyala, nasib baiklah. beberapa saat lepas tu datanglah makhluk-makhluk yang tak diundang masuk ke bilik aku dengan nyanyian 'Allah selamatkan...'

what thee...??

Pizza hari jadiku >.<
aku dengan gaya cool buat2 tak terkejut dengan surprise mereka. HAHA. sebenarnya, unexpected jugaklah surprise tu. seriously. untunglah sebab malam tu aku disibukkan dengan laptop. kalau tak mungkin aku dah boleh hidu taktik mereka tadi. muhahaha. 

Dah menjadi tradisi sejak awal-awal dulu lagi kami buat surprise party ni. and this is my first experience on my own birthday. quite fun and truly appreciate with their works to make it work. Thanks guys. tahun depan siap sedia dengan surprise yang lebih surprise, okey?


Peristiwa 4 - Sesat Di Cairo

Gawazat - Visa centre

 peristiwa ni berlaku pada hari yang sama aku dan sahabat-sahabat lain buat visa di Gawazat. lepas selesai uruskan visa, kami lunch di Restoran China Muslim berdekatan dengan ARMA. habis mengisi perut, kami pun tunggulah bas untuk balik ke Sabie' (tempat tinggal masing-masing). lama jugak tunggu bas. hampir setengah jam, mungkin lebih. sekali tu nampak satu bas ni, terus naik (sebab ingatkan itu bas yang betul)

melencong seketika di kedai makan Cina Muslim

mula-mula naik tu rasa pelik. "kenapa tak ada orang melayu pun dalam bas ni?" sebab biasanya, kalau nak ke Sabie' atau Asyir (penempatan biasa pelajar melayu), akan ada beberapa pelajar Melayu. tapi kali ni, seorang pun tak ada. aneh dah...

lama dalam bas tu, tiba-tiba nampak Hadiqah Azhar ( Azhar Park). rasa macam sebelum ni tak nampak pun tempat tu. aneh aneh ni...."oh, mungkin ni jalan lain. short cut takpu long cut..." kami masih confident naik bas yang betul. sampailah akhirnya aku terperasan Sg. Nil di luar tingkap. Sah lah ni, kita dah sesat..sesat jauh lagi tu..

bas awam. tersalah tengok no belakang tu je...

salah seorang daripada kami memberanikan diri tanya pakcik Arab yang ada dalam bas tu. katanya, bas ni menuju ke Giza. haha. nak suruh aku buat jaulah sekali lagi ke piramid agaknya. semua dah cuak habis waktu tu. bukannya tau jalan nak balik. Tapi Alhamdulillah, ada seorang pakcik Arab yang baik hati sanggup tolong kami tunjukkan cara nak balik.

kami pun turun dari bas, mula berjalan kami. dalam perjalanan nak cari tempat solat, tiba-tiba kami terdengar satu bunyi seperti meriam/bunga api yang agak kuat dan dekat. situasi bertukar cemas lagi tegang. bertambah kelam kabut kami semua bila terdengar ada bunyi kaca pecah. Pakcik tadi suruh kami lari. dan kami pun lari selamat diri daripada bahaya yang tak tahu jenis apa.

@ Cairo U

Alhamdulillah, kami selamat. tiada yang tercedera mahupun trauma. #ehh? Rupa-rupanya ada 'farah' (baca : wedding ceremony) di tempat tadi tu. dah jadi adat rasanya buat bunyi bunga api macam tu.. nasib aku tak ada sakit jantung. tapi, bila diingat-ingat semula peristiwa larikan diri tu, memang kelakar. rasa macam tengah shoot filem gituhh *oke, abaikan*

aku kira, pengalaman sesat ni bagi kami peluang untuk berkunjung ke Cairo U. sekadar untuk menumpang solat pun cukuplah. tapi, serius gua cakap sama lu, Cairo U memang cantik wo. kalah Al-Azhar for sure. siap ada bunga-bunga + garden lagi. wah wah.

Metro line. selesa macam Malaysia jugak.
 Dan satu lagi pengalaman baru ialah naik Metro (tren bawah tanah). Alhamdulillah, perjalanan yang panjang akhirnya menemui jalan pulang. nasib baik aku tak sesat sorang2..


Peristiwa 5 - Rumah Banjir

satu hari, lepas balik dari gama3ah (kuliah), housemate aku yang dah sampai rumah call. dia pesan beli baldi dengan mop extra kalau boleh. dah kenapa pulak tu? dia cakap rumah banjir.

hah? tak masuk akal langsung rumah banjir. Jangankan ribut, hujan pun tak ada rumah boleh banjir. hehe. yang ni special case.

Aku melangkah je masuk rumah, dah terasa basah sampai ke depan pintu. ya, memang banjir. percayalah. itupun lepas kawan aku buang air sikit-sikit sebelum kami balik. boleh dikatakan hampir satu rumah kena. 2 bilik housemate aku masuk air teruk. bilik aku kurang sikit. dapur tak kena. 

Korang jangan bayangkan banjir macam ni pulak ye. aku agak air paras buku lali je paling banyak pun..

nasiblah, tempat yang ada karpet itu lah yang kena air. apa lagi, sesi mengemop lantai pun disambung.. habis semua bilik bau kepam. memang tak boleh buat apalah dengan karpet tu. nak jemur kat luar sekalipun memang tak akan ada tempat.

setelah diselidiki, rupa-rupanya punca kejadian daripada paip di bilik air yang tak ditutup sejak pagi tadi. bayangkanlah. dari pagi kami keluar rumah, tak ada siapa pun perasan paip tak ditutup lepas tu balik rumah petang. logik tak air melimpah ruah keluar dari tab mandi sampai ke ruang tamu dan bilik? ahha....amazing huh? dah lah rumah kecik, memang habis lingkuplah rumah waktu tu.

tapi hikmahnya, mungkin Allah suruh kami mop rumah tu sebab dah lama tak mop kot. haha. mesti kena sabar dengan musibah yang baru sikit ni. dan pastinya, kena lebih berhati-hati lepas ni. siapa last mandi, cek bilik air, oke?


Kisah 6 - Outdoor Games Batch

mukaku paling bersemangat. haha
habis exam, batch aku buat indoor and outdoor games. outdoor games memang aku tertunggu-tunggu sebab dari dulu asyik nak main bola jaring tapi tak jadi-jadi. kali terakhir pun masa Ahlan dulu dengan akak2 senior MM.

bertempat di Nadi Syabab, tak jauh dari rumah aku. Alhamdulillah..walaupun team aku kalah dalam first match tapi I'm really enjoy myself. dah lama sangat tak rasa penat main macam tu. rasa puas. habis saja game, rupa-rupanya ada surprise party untuk seorang kawan aku. dialah yang bersusah payah orgnise game ni. so sebagai penghargaan, kami sambut hari jadinya bersama-sama.

muka-muka comot ahli beytku
part yang paling best masa main baling-baling tepung dengan calit kek pada muka. balik tu masing-masing comot but cute #ehhh? Thanks God, acara penutup tahun ni kira terbaiklah jugak. hari terakhir jumpa mereka tahun ni. entah lepas ni ada lagi tak muka-muka tu dalam kelas nanti. Wallahua3lam...


salam perpisahan daripada kami, GEN5 2012/13



***********

so, that's all for today. dah lama tak menulis, beginilah jadinya. 5 stories in one post. amekk kau..haha.

tujuan aku tulis peristiwa-peristiwa ni bukan ada niat nak buka aib rumahtangga sendiri (baca : kisah rumah sewa aku dengan ahli beyt). tapi sebagai satu kenangan yang boleh berikan semangat dan senyuman bagi yang membaca...

hidup kita ini memang ada pasang surutnya. kejap gembira, kejap berduka. benda-benda yang pahit ni memang susah nak telan pada mulanya. tapi, lama-lama kita akan rasa yang pahit itulah ubatnya. macam memori manusia. setiap orang ada pengalaman masing-masing. terserah kepada diri sendiri sama ada nak cerita pada orang lain atau simpan saja di dalam hati. yang pasti, setiap sesuatu itu ada hikmahnya. baik yang buruk atau yang baik.

Allah mahu kita belajar dan hayati.

terima kasih kepada insan-insan yang terlibat dalam peristiwa-peristiwa di atas sama ada secara langsung mahupun tidak. sebenarnya terlalu banyak memori yang tersimpan kemas dalam ingatan. tak semua mampu diluahkan dengan kata-kata mahupun gambar.

cukuplah hanya doa semoga kebahagiaan ini berkekalan.
 
10 days to go.
Till then.

Annaeyongg~

2 comments:

  1. huhu,..nice story !!! comel metro line! : X..take care di sana ye..

    ReplyDelete
  2. Приключения:) проститутки 200 Киев

    ФОТО МОИ РЕАЛЬНЫЕ!!!!! (НЕ ДЛЯ ИСКАТЕЛЯ ДЕШОВОГО СЕКСА)__________Я КРАСИВАЯ- ПРОФЕСИОНАЛЬННАЯ ВЗРОСЛАЯ ДЕВУШКА ВЛАЖИВАЮЩАЯ В СВОЮ ВНЕШНОСТЬ И УРОВЕНЬ. РАБОТАЮ НЕ НА ОБЫВАТЕЛЬСКОЙ СТУПЕНИ,А ИМЕННО ЗАСЛУЖЕННО ПОЛУЧАЮ СВОЙ ГОНОРОР.Я РОБОТАЮ НА ВЫСОКОМ УРОВНЕ БЕЗ Я ей не прощаю того, что я любил ее.

    ReplyDelete