Oct 4, 2013

Malaysia vs Mesir


Countdown another 2 weeks, less.
I am going to fly soon.

Selama 3-4 bulan aku di Malaysia ni, aku banyak bermain dengan emosi sendiri. Siapa sangka, krisis yang berlaku di Mesir memberi tempias besar buat pelajar Malaysia di sana. 

Pilihan hanya 2. Pulang dan teruskan di Mesir atau sambung di Malaysia.

Sambung di Malaysia

sekarang dengarnya IPTA/S dah mula buka tawaran untuk pelajar perubatan Mesir buat transfer kredit di sini. aku tak pasti sama ada ini semua hanya omongan kosong untuk mendiamkan ibu bapa pelajar, atau benar-benar akan dilaksanakan. I really hope they will do, even to the small part. Umi gesa aku untuk apply jugak IPTA tapi entahlah. aku rasa sangat sangat malas untuk isi borang. I mean, isi borang je takde masalah rasanya tapi tang kena hantar dokumen tu yang aku lemah. hehe. 

aku tahu, peluang nak ke IPTA kat Malaysia ni sangatlah tipis. hello, takkan la budak yang kurang 9A SPM senang2 boleh masuk IPTA kot? unless, pakai orang dalam. #ehh? takdelah. syaratnya pun aku tak dapat nak penuhi, inikan pula nak memohon. aku tahu, rezeki tu Allah yang tentukan. tapi apa-apa pun aku sebenarnya tak ada hati sangat nak studi Medic kat Malaysia ni. In term of competition among top students (SPM), learning skills, daily routine etc seems impossible to me. I don't know, I haven't feel it before. I only assumed. 

in memory AFMG 2012/13

Teruskan di Mesir

setahun bagi aku belum cukup untuk merasa puas. belum cukup untuk mengutip ilmu-ilmu berharga yang ada di sana. Kelas Tafaqquh atas rumah, Kelas Fiqh kat Rumah BKAN, kuliah di gamaah Al-Azhar, dan sebagainya. bila mendengar ada junior-junior yang bakal dan sudah terbang ke Mesir tahun ni, aku tiba-tiba rasa lebih bersemangat. Kalau dia orang pun berani dan tekad nak ke sana, why not me?

ya, bumi anbiya' ni serba sedikit berjaya mentarbiah aku. berada bersama-sama insan-insan yang menyokong, membantu, menegur dan menggembirakan memberi aku merasakan erti persahabatan atau ukhuwah dengan lebih mendalam. di sinilah aku belajar untuk berdikari, berani, dan sabar. hidup di sekeliling debu-debu pasir ini tidak semudah yang disangka. ada kalanya ia menerjah masuk ke mata. bila menepis, biar kena caranya.

Aku masih berserah kepada Allah. segala keputusan aku sandarkan hanya kepadaNya. Apa yang hanya mampu aku katakan, Insyaallah, dengan izinNya, aku akan kembali ke Mesir meneruskan pengajian seperti biasa. Doakan aku.

Aku merancang, Allah Merancang. Allahlah sebaik-baik perancang.

Bismillahi tawakkaltu 3ala Allah..

0 talks:

Post a Comment