Jun 26, 2013

Muda Haybat


Baru-baru ni heboh di facebook pasal Fatih Sefaragic datang Malaysia. Alhamdulillah...nampaknya Malaysia masih mengalu-alukan 'selebriti muda' itu ke sini. ingatkan jemput JK je. oke, forget it.

Saya mula mengenali nama tersebut pada awal tahun ini bila seorang ahli beyt saya kenalkan. dia suruh bukak Youtube dan taip nama tersebut. terbeliat jugak lidah masa nak sebut nama dia masa mula-mula dengar dulu. but once I heard his Al-Quran's recitation, I felt blown off. His recitation was amazing. tapi tak boleh kalahkan bacaan Syeikh Masyari yang saya kagumi tu.

lepas dengar bacaan Fatih Sefaragic tu terus stalk official facebook dia. Baru tahu, dia ada buat kelas mengaji Al-Quran dan sebagainya. Dan tak lama selepas itu jugak, saya tahu fakta baru. he is younger than me. At first, I was kinda shock. Seriously, muda setahun?

Kagum.

Kagum kerana usianya yang masih muda tapi mampu menjadi sehebat itu. Mampu menghafaz Al-Quran dengan baik. Mampu menjadi Imam kepada bangsanya seawal usia belasan tahun ini.

Fatih Sefaragic membuatkan saya teringat pada Sultan Muhammad al-Fateh yang berjaya menakluk kota Constantinople suatu masa dahulu. Ketika itu Sultan Al-Fateh baru berusia 19 tahun, tapi mampu memimpin angkatan perangnya dan menjadi sultan/pemimpin negara termuda dalam sejarah Islam. SubhanaAllah!

Semoga lahir lagi golongan seperti Al-Fateh ini pada generasi akan datang..inshaAllah..

Saya tahu, ramai yang meminati Fatih Sefaragic tu. Kalau anda salah seorang daripada peminatnya, tahniah saya ucapkan. baguslah anda meminati dia daripada artis entah mana-mana. Tapi yang menjadi persoalannya, anda minat dia sebab apa? rupa dia? suara dan bacaan dia? sikap dia? agama dia? atau bangsa dia?

Tepuk dada, tanya hati.

Kadang-kadang soal rupa yang menjadi minat nombor satu berbanding sebab lain. kalau betul sebab rupa, nampaknya kita telah tersasar niat dan tujuan. Kalau minat kerana bacaannya, Alhamdulillah...kerana itu ertinya hati kita semakin suka dengan kalam-kalam suci ar-Rabb kita. tapi awas. jangan rasa terlalu asyik dengan suara sampai tidak fokus dengan ayat yang dibacakannya.

Point saya bercakap tentang Fatih Sefaragic ni bukan kerana saya mengagumi dan meminatinya semata-mata. tapi saya nak membuka mata masyarakat untuk melihat generasi Muda Haybat yang ada ketika ini. salah seorangnya ialah Al-Hafiz Fatih. hebatnya beliau kerana mampu meninggikan kalimah Allah lalu menarik ramai orang mendengar kalimah suci itu dengan alunan suaranya. Itu anugerah Allah buat dirinya.

Adik Zaid - salah seorang finalis Adik-Adikku

Lagi satu, saya tertarik dengan rancangan Adik-adikku di TV1 tahun-tahun lepas. kagum bila melihat petahnya adik-adik sekolah rendah berpidato dihadapan ribuan penonton. personally saya katakan, saya tak mungkin dapat lakukan seperti mereka. keyakinan dan semangat mereka sangat mantap sampai saya rasa dunia saya lebih kecil daripada adik-adik kecil itu. Mereka juga Muda Haybat. 

Lalu kita yang masih muda ini bagaimana? sudah menjadi sehebat Fatih? atau hanya berangan-angan untuk menjadi artis tanah air yang dipuja-puja rakyat negara ini sendiri? atau sekadar ingin menjadi manusia biasa-biasa tanpa mahu dikenali manusia di luar sana?

Allah. Allah. Allah.

Waktu muda waktu berharga. waktu inilah kita perlu melakukan keputusan dengan tepat. waktu inilah kita boleh mencuba segala hal yang kita mahukan (selagi menapati syara'). waktu inilah kita membina segenap keyakinan dan menimba pengetahuan untuk digunakan pada masa hadapan.

Ayuh, jadi Muda Haybat sekarang!



*jom sertai TeenACE program anjuran LangitIlahi.com. insyaallah, anda akan menemui Fatih di sana!

0 talks:

Post a Comment