Feb 7, 2013

Melayari Bahtera Ithar

Jaulah Hurghada ~ Winterbreak'13
"Melayari Bahtera Ithar"

"Abdullah ibn Mas'ud menceritakan bahawa, apabila Ikrimah ibn Abu Jahal gugur dalam peperangan Yarmouk, ada lelaki yang memberikannya air. 

tetapi belum sempat air itu diteguknya, kedengaran suara Suhail ibn Amr meminta air pula. Ikrimah berkata, 'berikanlah air itu kepadanya, mungkin dia lebih memerlukan air itu lebih daripada diriku.'

kemudian, apabila pembawa air itu sampai kepada Suhail, kedengaran pula suara Haris ibn Hisyam. ketika itu, Suhail berkata, 'berikanlah air ini kepadanya, mungkin dia lebih memerlukannya.' 

kemudian pembawa air itu bergerak kepada Haris. sayangnya, dia mendapati Haris telah meninggal dunia. 

kemudian dia kembali kepada Suhail, dan beliau juga telah meninggal dunia.

lalu dia kembali kepada Ikrimah pula. Ikrimah juga sudah tiada lagi di dunia ini...."


apa yang anda boleh simpulkan daripada kisah para sahabat r.a ini? ada rasa sesuatu..??

apa yang digambarkan di dalam kisah di atas, itulah Ithar. aras tertinggi bagi sesuatu ukhuwah.

Ithar merupakan sifat mementingkan orang lain melebihi diri sendiri. bukan senang nak tanamkan sifat ni dalam diri sendiri. hatta, dengan kawan rapat kita sejak tadika sampai masuk universiti sekalipun belum tentu kita mampu menghasilkan baja ithar ini. 

Formulanya, iman

dengan iman, kita yakin dengan janji Allah. kita melakukan sesuatu semata-mata mengharapkan redha Allah. biarlah diri ini kurang asalkan orang lain berbahagia dengan kelebihan yang kita kongsikan. begitulah sebaik-baik persahabatan di dalam Islam.

banyak, dibahagi-bahagikan. sedikit, dikongsi bersama.

bahagia, dirai bersama. berduka, turut sama terasa.

banyak kisah pada zaman Nabi s.a.w dan para sahabat r.a yang boleh kita ambil contoh dan hayati. persahabatan Rasulullah dengan Sayidina Abu Bakr r.a antara yang menarik perhatian aku. ingat lagi kisah hijrah Rasulullah ke Madinah bersama-sama Abu Bakr r.a? kalau ingat, anda pasti tidak akan lupa tentang Abu Bakr r.a yang dipatuk ular semata-mata tidak mahu mengganggu tidur Rasulullah di dalam gua thur.

subhanaAllah....indahnya bersahabat begitu!

akhirnya, saya tinggalkan anda dengan ayat cinta daripadaNya. moga dengannya, ada hati yang tertembak. insyaallah ^__^

"pada hari itu, sahabat-sahabat karib, sesetengahnya akan menjadi musuh kepada sesetengah yang lain, kecuali orang-orang yang persahabatannya berdasarkan taqwa (iman dan amal soleh)"
[Az-Zukhruf : 67]

sama-samalah kita memimpin tangan menuju ke Syurga-Nya, bukan tarik-menarik masuk ke lubang Neraka. na'uzubillah...ya sohabati, uhibbukumfillah!

0 talks:

Post a Comment